Εκπαίδευση STEM

Εξερευνήστε το συναρπαστικό κόσμο της Εκπαίδευσης STEM, μίας ολιστικής προσέγγισης στην Επιστήμη, την Τεχνολογία, την Μηχανική και τα Μαθηματικά.

Τι είναι η Εκπαίδευση STEM

Η εκπαίδευση STEM μπορεί να ερμηνευθεί ως «μια ολιστική προσέγγιση αναλυτικού προγράμματος σπουδών και εκπαιδευτικών οδηγιών, περιεχομένου και δεξιοτήτων, προσεγγίζοντας όλους τους τομείς STEM ως έναν, χωρίς διακρίσεις μεταξύ τους» (Morrison, 2006; Morrison & Bartlett, 2009). Αυτή η ολιστική προσέγγιση δεν αντικαθιστά την ατομική εκπαίδευση σε αυτούς τους συγκεκριμένους τομείς. Αντίθετα, την συμπληρώνει και την τοποθετεί εντός ενός λιγότερο θεωρητικού πλαισίου, συνδέοντας διάφορους επιστημονικούς τομείς.

Η αρχική εστίαση στην εκπαίδευση STEM προέκυψε ως αποτέλεσμα της παρατηρούμενης μείωσης του αριθμού των επιστημόνων σε αυτούς τους τομείς σε ανεπτυγμένες χώρες (κυρίως στις ΗΠΑ). Αυτή η μείωση θεωρήθηκε απειλή για την τεχνολογική ανωτερότητα των ανεπτυγμένων χωρών, με συνέπειες για την ευημερία των εθνών καθώς και την ανταγωνιστικότητά τους και την οικονομική τους δύναμη.

Για να αντιμετωπιστεί αυτή η «απειλή», αναπτύχθηκαν πολιτικές με στόχο την ενίσχυση της εκπαίδευσης στους τομείς της επιστήμης σε όλα τα επίπεδα της εκπαίδευσης, με στόχο την δημιουργία και διατήρηση του ενδιαφέροντος των μαθητών για τον κόσμο της επιστήμης.

Αυτές οι πρωτοβουλίες, παρά τον συγκεκριμένο αρχικό τους σκοπό, οδήγησαν στην ανάπτυξη ενός νέου πεδίου έρευνας με νέες εκπαιδευτικές μεθόδους, βασισμένες σε πειραματισμό και μακριά από την υπάρχουσα φιλοσοφία δασκαλοκεντρικής εκπαίδευσης, επισημαίνοντας τα ευρύτερα οφέλη της επιστημονικής εκπαίδευσης σε κάθε βαθμίδα.

Εντός αυτού του πλαισίου, η εκπαίδευση STEM έχει διεισδύσει σε όλα τα επίπεδα εκπαίδευσης και έχει δείξει ότι συνεισφέρει σημαντικά στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων και των γνώσεων των παιδιών, οι οποίες είναι εφαρμόσιμες σε ολόκληρο το φάσμα της μάθησης.

Ομάδα Mathisis – Οδηγώντας την εκπαίδευση μπροστά

Γνωρίστε την ομάδα Mathisis, μία ομάδα αφοσιωμένων εκπαιδευτικών που από το 2006, βρίσκεται στο προσκήνιο της Εκπαίδευσης STEM. Σήμερα, περίπου 20 χρόνια μετά, η ομάδα έχει επιδείξει σημαντικό εκπαιδευτικό έργο σε διάφορους τομείς, τόσο συλλογικά όσο και ατομικά από τα μέλη της.

Η ομάδα «Mathisis» αποτελείται από μια ομάδα εκπαιδευτικών που δημιούργησαν αρχικά το mathisis.org ως ιδέα και το 2008, το www.mathisis.org, το πρώτο Moodle σε ελληνικά δημόσια σχολεία σε Ελλάδα και Κύπρο, παρουσιάστηκε στο Ευρωπαϊκό Συνέδριο για την Ηλεκτρονική Μάθηση, το οποίο ήταν η μοναδική εκπροσώπηση από την Ελλάδα και την Κύπρο.

Η ομάδα δραστηριοποιείται στην εκπαίδευση μεταξύ άλλων, με την παραγωγή και διάθεση ψηφιακών βιβλίων σε θέματα όπως προγραμματισμός σε Python και AI στην εκπαίδευση. Τα μέλη της ομάδας έχουν πολλαπλές δημοσιεύσεις σε Ελληνικές, Ευρωπαϊκές και Διεθνείς επιστημονικές/εκπαιδευτικές διασκέψεις. Κύρια θέματα έρευνας περιλαμβάνουν την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, το e-Learning, και το λογισμικό ανοικτού κώδικα.

Η ομάδα διοργανώνει εργαστήρια για εκπαιδευτικούς σε διάφορες μορφές όπως σεμινάρια, εκπαιδευτικά συνέδρια και εξατομικευμένες εκπαιδευτικές συνεδρίες σε συνεργασία με οργανισμούς όπως τα Παιδαγωγικά Ινστιτούτα της Κύπρου και της Ελλάδας. Κύριοι τομείς είναι η εκπαιδευτική τεχνολογία, το e-learning και η σύγχρονη μεθοδολογία παραγωγής ψηφιακού υλικού και περιεχομένου. Είναι επίσης δημιουργός του εκπαιδευτικού προγράμματος του μουσείου υπολογιστών Κύπρου.

Ανάμεσα σε άλλα εκπαιδευτικά προγράμματα, η ομάδα δημιούργησε ένα πρωτοποριακό εκπαιδευτικό πρόγραμμα Δώδεκα Εβδομάδες STEM (TWS®). Πρόκειται για μια πλήρη σειρά εργαστηρίων STEM διάρκειας δώδεκα εβδομάδων, που περιλαμβάνει εργαστήρια από όλους τους τομείς STEM. Εκπαιδευτική ρομποτική, προγραμματισμός με ειδικές εφαρμογές και προγράμματα, δημιουργία παιχνιδιών προγραμματισμού, μηχανική και κατασκευές, καθώς και πειράματα φυσικής και χημείας, αποτελούν τα θεματικά τμήματα του προγράμματος TWS®. Σε συνεργασία με το https://eduact.org/ η ομάδα διοργάνωσε τον Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής First® Lego® League Athens στη Αθήνα για πέντε συνεχόμενα έτη.

Τα μέλη της ομάδας Mathisis είναι οι εκπαιδευτικοί: Αλέξανδρος Κοφτερός, Μάκης Τριανταφυλλίδης, Γκρέτα Λεβέντη, Αναστάσιος Κόλλιας, Αντώνης Σκέλλας, και Άννα Κρασσά.

Ελληνική Εκπαιδευτική Ένωση STEM (E3STEM)

Η «Ελληνική Εκπαιδευτική Ένωση STEM» δημιουργήθηκε το 2017 και είναι μια εγγεγραμμένη, ανεξάρτητη, μη κερδοσκοπική επαγγελματική οργάνωση. Τα μέλη της εργάζονται στην εκπαίδευση STEM στο δημοτικό, το γυμνάσιο και το λύκειο. Αποτελεί μια κοινότητα Καθηγητών Πανεπιστημίου, Εκπαιδευτικών Σχολείων και Σχολικών Συμβούλων που μοιράζονται ένα κοινό όραμα για την ένταξη της επιστημολογίας STEM σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.

Ο κύριος στόχος της Ένωσης είναι η διάδοση της μεθοδολογίας και της διδασκαλίας των μαθημάτων STEM, μαζί με τη διατύπωση προτάσεων σχετικά με την εφαρμογή μοντέλων διδασκαλίας STEM στην εκπαίδευση.

Οι κύριοι στόχοι της Ένωσης είναι οι ακόλουθοι:

  • Η ανάπτυξη της επιστημολογίας του STEM σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.
  • Η ανάπτυξη της μεθοδολογίας εφαρμογής του STEΜ.
  • Η ανάπτυξη υπολογιστικών και τεχνολογικών εργαλείων, εκπαιδευτικών αντικειμένων και εφαρμογών σχετικών με το STEM και την τέχνη (Art) – STEAM.
  • Η διεξαγωγή εκπαιδευτικής και επιστημονικής έρευνας σχετικής με την διδακτική αναπλαισίωση του STEM.
  • Η συνεργασία με άλλους επιστημονικούς φορείς, επιστημονικά σωματεία, επιστημονικές ενώσεις, από την Ελλάδα και το εξωτερικό, για την ανάπτυξη κοινών δράσεων STEM.
  • Η ανάπτυξη και έκδοση ηλεκτρονικού ή/και έντυπου υλικού.
  • Η συμμετοχή σε Εθνικά, Ευρωπαϊκά, Διεθνή προγράμματα (αναπτυξιακά, εκπαιδευτικά, ερευνητικά κ.α.) και σε συνέδρια.